Jak na optimalizaci videí na YouTube
Už jsem se naučili, jak založit vlastní YouTube kanál a také jak jej správně nastavit. V tomto článku vám nyní přiblížíme, jak dosáhnout optimálního nastavení vašich videí na YouTube. Rozebereme postupně jednotlivé složky, postupy a nastavení, která nám YouTube pro optimalizaci videa poskytuje.
Obsah článku
Jak udělat video efektivnějším?
Aby byla optimalizace obsahu vašeho YouTube videa co nejefektivnější, proveďte analýzu klíčových slov. Ta vám pomůže nalézt hledané optimální výrazy. Analýza se vám bude hodit i v následujících krocích, a to především pro optimalizaci vašeho profilu u popisu videa, a při nastavování štítků. Dále se u optimalizace videí vyplatí znát hlavní SEO zásady na Googlu. Ty totiž platí i na platformě YouTube.
Název neboli „Title“
Název je nejdůležitější částí pro optimalizaci vašeho videa. Představuje jakousi predispozici pro vysoký počet zhlédnutí. Je důležitý pro vyhledávače, ale i pro nalákání diváků. Platí u něj několik psaných i nepsaných pravidel. Na začátku videa doporučujeme použít klíčové slovo. Při tvoření názvu můžete použít až 100 znaků. To ale nedoporučujeme. Mohlo by potom docházet ke zkracování názvu ve snippetu. Ideální je se držet v rozmezí 40 - 60 znaků. V rámci budování vašeho brandu popřemýšlejte o přidání názvu vaší společnosti do názvu videa.
Popis neboli „Description“
Popis je dalším důležitým prvkem, který musíte mít správně nastavený a dodržovat v něm určitá pravidla pro dosažení optimalizace vašeho videa. Při vytváření popisu jsou nejdůležitější první dva řádky. Tyto dva řádky by neměly překročit hranici 157 znaků. Jedná se o tzv. zkrácený popis. Důvodem, proč je zkrácený popis tak důležitý je, že se zobrazuje ve snippetu vyhledávačů a je vidět přirozeně pod videem. Snažte se na začátku zkráceného popisu opět použít klíčové slovo.
Po vyčerpání 157 znaků a ukončení zkráceného popisu se přesunete do popisu prodlouženého. Zatímco zkrácený popis byl důležitý především pro vyhledávače, tak prodloužený popis je důležitý pro diváky nebo potencionální klienty. Prodloužený popis se divákům zobrazí až po zvolení možnosti ‚‚Zobrazit více”. Je omezen na 5000 znaků a poskytuje vám tak dostatek prostoru pro interakci s divákem mimo rámec obsahu videa.
Každý prodloužený popis by měl obsahovat těchto 5 částí:
- Představení: Představte sebe nebo vaši společnost. Dodá to na vaši důvěryhodnosti mezi diváky.
- Vysvětlete účel videa: Plynule navazujte na text ze zkráceného popisu. Vysvětlete divákům obsah vašeho videa.
- Call to action: Vyzvětě diváky k akci! Do prodlouženého popisu můžete umístit hypertextový odkaz.
- Propojenost: Máte další videa nebo články na podobné téma? Přidejte na ně odkazy. Nezapomeňte opět na CTA.
- Odběr a sdílení: Na závěr nezapomeňte vyzvat své diváky k odběru vašeho kanálu, sdílení, komentování nebo ohodnocení zhlédnutého videa.
Štítky neboli „Asset labels“
Pro přesnější vyhledání vašeho YouTube videa se používají tzv. štítky. U videa jich můžete použít až ve výši 500 znaků. Jednotlivé štítky oddělujte vždy čárkou. Opět zde využijte klíčová slova a přidejte je mezi své štítky.
Dávejte si pozor, aby vaše štítky nebyly moc obecné. Na obecné štítky bývá velká konkurence. Pokud například přidáte mezi své štítky název známého interpreta či známé písně, nebude vaše video nalezeno.
Štítky by se vždy měly vztahovat k obsahu vašeho videa. Pokud by YouTube zaznamenal, že účelně používáte populární štítky, abyste dosáhli větší sledovanosti, mohli by vás správci obvinit z tzv. tag spamu a vaše video by mohlo být penalizováno.
Náhled - miniatura neboli „thumbnail“
Náhled vašeho videa uvidí divák při načtení videí, která YouTube nalezl pod hledaným výrazem. Je to první vizuální kontakt diváka s obsahem vašeho videa. Právě proto doporučujeme si na náhledu dát co nejvíce záležet. YouTube vám dává na výběr z několika možností náhledu.
První možnost v podobě vytvoření svého vlastního návrhu vám doporučujeme nejvíce. Náhled si totiž můžete graficky upravit a přizpůsobit si ho tak, aby odpovídal samotnému obsahu videa.
Je nutné znát technické náležitosti, aby byl náhled správně optimalizovaný. Dejte si pozor na:
- Rozlišení: Mějte snímek v rozlišení 1280×720.
- Poměr stran: nastavte na 16:9
- Soubor: nesmí být větší než 2 MB)
- Formáty: Můžete zvolit JPG, GIF, PNG
Další možností je nechat výběr snímku pro náhled na YouTubu samotném. Ten vám zvolí několik úvodních obrázků, které uzná za vhodné a nechá vás si vybrat. Tuto možnost vám ale nedoporučujeme. Snímky jsou velice často nekvalitní a tematicky zavádějící.
Další a současně velmi oblíbenou možností pro náhled je krátká video ukázka u vašeho videa. YouTube opět sám vybere ukázku ze začátku vašeho videa. Výhodou této možnosti je, že ukázka divákovi přiblíží skutečný obsah videa více, než-li pouze náhled v podobě snímku.
Doporučujeme se vyhnout tzv. clickbaitu. Ten nastává, když do názvu nebo do náhledu videa umístíte informaci či snímek, který s obsahem videa nemá nic společného.
Publikum neboli „Audience“
Audience vám umožňuje upřesnit nastavení vaší cílové skupiny. Zároveň správným nastavením audience předcházíte penalizování videa z důvodu porušení zásad komunity YouTube. Nastavení jsou rozdělena na základní a pokročilé.
Základní:
- Video je určené pro děti.
- Video není určené pro děti.
Pokročilé:
- Omezení videa pro diváky mladší 18 let.
- Defaultně žádná omezení.
Nutno podotknout, že ve výchozím nastavení u videí s věkovým omezením se vám nebudou zobrazovat reklamy
Další možnosti pro omezení lze nastavit, pokud ve vašem videu prezentujete obsah potenciálně nevhodný pro mladistvé. Mezi takový obsah YouTube řadí:
- Nahotu
- Sexuálně podnětný obsah
- Vyobrazení nebezpečných činností
- Násilí
- Jiné znepokojující snímky
Viditelnost a playlisty neboli „visibility & playlist“
Visibility
Youtube vám dává na výběr ze 3 možností nastavení tzv. viditelnosti.
Videa si můžete třídit na viditelná, neveřejná a soukromá. Těmito nastaveními si určujete, pro koho a jakým způsobem jsou dostupná vaše videa.
1) Veřejná: Veřejná videa se zobrazují všem uživatelům bez omezení.
2) Neveřejná: Neveřejná videa se nezobrazují ve výsledcích vyhledávání a není je možné sdílet ani přes odkaz.
3) Soukromá: Soukromá videa se nezobrazují ve výsledcích vyhledávání. Jsou dostupná pouze přes sdílený odkaz.
Playlisty
Svá videa můžete tématicky nebo jakkoliv uznáte za vhodné třídit do tzv. playlistů. Budeme tak mít svůj content organizovaný, což vaši diváci určitě ocení.
Závěrečná obrazovka neboli „End screen“
Závěrečná obrazovka je prostor na závěru videa, který byste pro správnou optimalizaci měli využít. Máte zde poslední šanci vyzvat vaše diváky k nějaké akci (CTA). Například je můžete vyzvat k odběru vašeho kanálu, k odebírání newsletteru, k navštívení vašich webových stránek nebo ke zhlédnutí předcházejícího či navazujícího videa.
Doporučujeme sjednotit vizuální stránku závěrečné obrazovky se začátkem videa. Jinými slovy sjednotit intro a outro.
Další možnosti neboli „Other options“
Teď nám zbývají už jen poslední, spíše povinné a formální nastavení u vašeho videa. Mezi ně patří:
- jazyk videa
- geografické umístění
- kategorie → volíte kategorii podle obsahového tématu vašeho videa
- titulky → máte možnost nahrát titulky
- datum publikace videa
- komentář a hodnocení
U komentářů máte několik možností nastavení. Můžete je zcela zakázat nebo je můžete schvalovat. A poslední možností je schvalovat pouze komentáře, které YouTube vyhodnotí jako potenciálně nevhodné. Komentáře doporučujeme nezakazovat. Podpoří to důvěryhodnost vašeho obsahu a neztrácíte tím možnost okamžité zpětné vazby.