Obsah aneb jak zvýšit prodej a získat stálé zákazníky
V tomto článku vám představíme obsahový marketing, ten zažívá v posledních letech velký rozmach, a proto je důležité se v něm orientovat. Prozradíme vám, jak k němu správně přistupovat pro získání více zákazníků a vyšších prodejů, ale také se s vámi podělíme o to, čemu se při tvorbě strategie obsahového marketingu vyvarovat.
Obsah článku
Co je to obsahový marketing a jak by vám mohl pomoci?
Obsahový marketing je marketingová strategie jako každá jiná. Jejím cílem je posunout váš business o krok dál tím, že vám získá více stálých zákazníků a zvýší vám tržby. Co to tedy ten obsahový marketing vlastně je? Obsahový marketing má spoustu definicí. Všechny z nich se ale v podstatě shodují. Zkráceně bychom obsahový marketing mohli definovat takto:
„Způsob marketingu, při kterém dosahujeme marketingových cílů díky obsahu, který vzdělává, informuje, pomáhá či baví”.
„Content is king“ - Obsah prodává
Tento citát prohlásil všemi známý Bill Gates v roce 1998. Již tehdy si byl vědom nesmírné důležitosti samotného obsahu. Historicky to ale nebyl pouze on, kdo díky silnému obsahu dokázal vytvořit silnou a prosperující společnost s velkou základnou stálých zákazníků. Samotný koncept obsahového marketingu, jaký ho známe dnes, poprvé představil v roce 2001 Joe Pulizzi, který o něm dodnes přednáší v největších světových společnostech. Principy obsahového marketingu se objevily ale již v 19 a 20 století. Jako jedním z hlavních průkopníků je považována firma John Deere. Ta vydávala pro své zákazníky magazín the furrow. Díky magazínu navázala se zákazníky i ponákupní kontakt a oni se tak pravidelně vraceli pro produkty své oblíbené značky. Další firma, která se historicky vyzdvihuje, je společnost Michelin. Ta v roce 1900 začala vydávat tzv. „Michelinův průvodce”. V magazínu pomáhala motoristům pomocí map, seznamu servisů, hotelů a restaurací. Magazín opět zapříčinil nárůst stálých a spokujených zákazníků.
Co je cílem obsahového marketingu?
Cílem obsahového marketingu je vytvářet kvalitní, bezplatný či bonusový obsah pro vaše čtenáře. Tento obsah by měl být pro čtenáře edukativní, nápomocný nebo zábavný. Jinými slovy obsah by měl být pro vašeho cílového zákazníka užitečný. Zveřejnění takového obsahu by mělo zapříčinit vyvolání důvěry a zájmu zákazníka k vaší firmě či produktu.
Pokud procesy obsahového marketingu nastavíte správně a budete jej uplatňovat pravidelně, zákazníci s vámi budou chtít obchodovat sami od sebe. To znamená, že nebudete muset na zákazníka používat jiné, zákazníkem snadno prohlédnutelné, prodejní praktiky.
Je důležité upozornit, že i kvalitně a správně nastavený obsahový marketing je považován za dlouhodobou strategii. Výsledky mohou být znatelné až po delší době.
I přes dlouhodobý charakter této marketingové strategie je v dnešní době téměř nutnost pro zvýšení prodejů a zákazníků se jím ve vaší firmě zabývat.
Shrnutí, co to přinese zákazníkovi:
- Pomoc
- Užitečnost
- Vzdělání
- Zábavu
- Informace
Shrnutí, co to přinese společnosti:
- Zisk důvěry
- Zvýšení prodeje
- Zisk stálých zákazníků
- Konkurenční výhoda
- Zisk kontaktů
Na co si dát pozor?
Obsahový marketing je mnohem snazší vytvářet u firem, jejichž podnikání se nezakládá na nějakém „tajném receptu”. I ostatní firmy si musí dávat velký pozor na to, jaké informace poskytují zdarma jako bonusový obsah. Obsahová strategie by měla být nastavena tak, aby potenciálnímu zákazníkovi pomohla, ale zároveň by v něm měla vyvolat pocit, že váš produkt či službu potřebuje. Také není dobré poskytovat stěžejní informace pro vaše podnikání. Zákazník by potom neměl důvod vaše služby objednat.
Shrnutí, na co si dát pozor:
- Správné nastavení obsahové strategie
- Sdílet pouze to, co vyvolá zájem
- Neposkytovat stěžejní informace